Projekt Fafex je tak trochu chameleón a pokud vám neuteklo album minulého týdne, tak už asi tušíte, co tím myslím. Když jsem album WORKS slyšela poprvé, tak jsem se několikrát ujišťovala, že je to stále to samé album. Ta zvuková pestrost mě dostala a soudě podle počtu vašich stažení z minulého týdne, jsem nebyla sama, kdo zatoužil mít WORKS pěkně v teple na disku 🙂
Pokud vám album uteklo, není třeba zoufat, stále zůstává v naší Galerii alb, kde si ho můžete celé poslechnout. K tomu pro vás mám i rozhovor s Peterem Kochem, autorem projektu Fafex.
Petere, kdy a proč vznikl nápad na projekt Fafex a kdo jsou jeho členové?
Peter: Myslím že mi pôvodne išlo len o nahrávanie neverejných demoverzií skladieb pre kapelu “Centrum Rozbitého Skla”, v ktorej som spieval a hral na gitaru. Pri nahrávaní som využíval gitaru, klávesy a dostupné technológie na tvorbu a mix. Všeličo som sa pritom naučil. Keď sa kapela v roku 2008 rozpadla, chcel som pokračovať v podobnom štýle a začal som cez inzerciu hľadať v Prahe ľudí do kapely. Nakoniec to ale z rôznych dôvodov nikam neviedlo, a tak som sa rozhodol, že z môjho nahrávania urobím verejný projekt, ktorý dostal meno Fafex. Zatiaľ nahrávam sám a tento stav mi v podstate vyhovuje.
Obě dosud vydaná alba jsou poměrně zvukově rozmanitá, rozhodně více, než bývá běžné. Většina skupin mívá problém zcela odlišný, ale vám monotónnost rozhodně nehrozí. Byl to od začátku záměr anebo to prostě vyplynulo z vašich tvůrčích nápadů samo?
Peter: Počúvam široké spektrum štýlov hudby a to sa tam prejavuje. Povedal by som, že som depešák, ktorého stretnete na koncerte skupín Faith No More, Metallica alebo Sepultura. Mám rád gitary ale aj elektroniku. Rád to kombinujem a už to beriem ako samozrejmosť pri produkcii. Pri tvorbe zvuku mám úplnú slobodu, čo považujem za veľkú výhodu malého projektu. V kapelách býva zvuk obvykle daný nástrojmi a vnímaním hudby členov kapely. Máloktorá kapela dokáže radikálne meniť zvuk a štýly bez toho aby sa niekto v kapele neurazil.
Kde své skladby nahráváte a jaké máte zkušenosti ze studia? Daří se vám nahrávky napoprvé, anebo často přetáčíte?
Peter: V klasickom nahrávacom štúdiu som nikdy nebol a zatiaľ to neplánujem. Je tam trochu obava zo sterilnosti zvuku nahrávky. Verím že by zvuk bol určite čistejší, ale v tomto som stále punker, mám na to svoje metódy, nahrávam v kľude bez stresu v skúšobni alebo doma, samotný mix a úprava skladieb ma naviac dosť baví. Snažím sa v tom zlepšovať, niekedy sa mi to podarí, inokedy nie. Čo sa týka pretáčania, to je individuálne. Často nahrávku nechám ležať a treba po mesiaci si ju pustím a zistím čo by sa mohlo vylepšiť. Ale inak si myslím, že prvá verzia alebo druhá býva najlepšia. Ďalšie verzie už nemajú potrebnú energiu.
Obě svá alba – WORKS i Fafex Demo 2008 jste uvolnil pro posluchače ke stažení zdarma, fanoušci vás tedy mohou podpořit hlavně dobrovolnými příspěvky. Ve světě je tento přístup stále častější, u nás s tím kapely teprve začínají. Jaké s tím máte zkušenosti vy? Co vás k rozhodnutí vedlo?
Peter: Šanca, že neznáma nezávislá kapela alebo projekt bude úspešne predávať svoje nahrávky je dnes malá, naviac keď svetová hudba je prakticky zadarmo a legálne napríklad na Spotify. V tomto smere mám jasno, ak sa niekomu moja tvorba páči, nech si ju kľudne stiahne zadarmo. Ak mi prispeje, poteší ma to a viac motivuje. Hlavne budem rád, keď si tie nahrávky pustí poslucháč zajtra znovu a treba si ich za rok nájde v telefóne či v PC. Možno ten človek príde na môj koncert a podporí ma tým, že si zaplatí vstupné. Pre mňa je lepšie nech sú tie nahrávky prístupné komukoľvek, študentovi alebo treba dôchodcovi, za cenu ktorú si určí sám.
Co chystáte pro své fanoušky v nejbližší době? Na co se můžeme těšit?
