Avventurato: V synthpopíku se mi docela zalíbilo

Minulý týden jsme na titulku vybrali projekt Avventurato se synthpopovou novinkou SYNTH-CITY jako Album týdne. Avventurato není na Vivale nováčkem a v naší galerii si můžete poslechnout pěknou řádku jeho releasů. S autorem projektu jsme si povídali o historii Avventurato, o jeho inspiracích, plánech do budoucna i o tom, co ho motivuje a pohání dál.

Kdy vznikl projekt Avventurato a prozradíš, kdo se za ním skrývá?

Za projektem stojím já, tedy Pavel Janovský, pocházím ze Bzence na jižní Moravě a nyní žiju v Pardubicích. Projekt Avventurato jsem vytvořil v roce 2005 v kritičtějším období života, kdy to všechno muselo ven, ale to jsem ještě používal pro projekt jiné názvy. Úplně první byl naivní a zamilovaný “Dreamer”, kterého nahradil “MAchER”. Až v roce 2009 jsem vybral neurčitý pseudonym “Avventurato” a hnal hudbu tanečním směrem. Vytvořil se znak, pár klipů, promo a začal se pořádat AniPárty-AniFest. To byl hodně velký krok, protože jsem si zkusil organizovat akce, kde se hraje elektronická hudba. Hráli jsme tam house, dnb, break-core, tekno a pokaždé bylo jiné seskupení: DJ Nash, DJ Thor, GEJ DJS, BiTCHSWiTCH a další. Většinou, když jsem vyplatil kluky, zatáhl nájem a útratu, tak se zjistilo, že jsem v mínusu. Ale o prachy mi nešlo, protože byla zábava. Jinak se v podstatě nic nezměnilo, protože jsme si chtěli udržet svůj klid a nikam se necpat. Jenže jsem měl vždycky pocit, že kluci hrají dobrou taneční hudbu a já tam s repertoárem moc nepatřím. Akce se dál nepořádaly a publikum hledám pomocí hudebních serverů. Jednou bych zase chtěl hrát, ale už jen poslechovou hudbu někde v klubu.

10256728_10152455867988518_2545960487921026496_o

Všechny skladby Avventurato vznikají v domácím nahrávacím studiu?

Skladby si dělám doma a je to docela náročné, protože nemůžeš dosáhnout tak vynikajícího zvuku. Jen jednou jsem dostal zakázku pro soukromý pivovar, abych vymyslel hymnu a zaplatili mi studio. Samozřejmě to bylo v jejich zájmu, ale byla to hezká zkušenost a skladba se stala takovou malou ikonou. Vznikla tak naše první studiová píseň Kněží Hora ve spolupráci s Ondrou Miklem známým jako Don Mirakl (se kterým jsme měli psychedelický projekt Uchožrout). Navíc se vybralo i hodně peněz pro nemocnici a těšilo mě, že jsem se stal součástí něčeho prospěšného. Kdybych měl nadále sponzora, tak neváhám a řeším to profesionálně. Do budoucna plánuji vybudovat vlastní studio s kvalitním zařízením a snad se to pak podepíše na tvorbě.

synth-city

Poslední novinkové album SYNTH-CITY  je již sedmým albem v řadě, poprvé se však pyšní tím, že jsou všechny skladby na něm otextované. Jak tě napadají texty? Jsou pro tebe důležité?

Album SYNTH-CITY je návrat na začátek. Jsou to oprášené skladby a texty, které vznikaly před 10-15 lety, ale neměly takovou sílu. Hodně jsem přemýšlel, jestli mám album vůbec vydat. Představ si, že už se na věci díváš jinak a teď se zaobíráš znovu naivitou a zamilovanými texty. Jinak pokud píšu text, tak je to dlouhý proces, než vůbec vím, co chci psát. Měsíce v mysli kolují otázky, odpovědi, věci, které tě štvou a nad kterými běžně přemýšlíš. Ale jednoho dne už víš, jak to chceš říct a samo se to napíše během hodiny. Někdy se stane, že napíšeš něco, co sám nechápeš hned. Až po pár letech ti dojde, co to vlastně tvoje podvědomí vyplodilo. Podobně to mám i s hudbou. Hlavně mám problém s tím udržet běžný život, páč hodně skládám, píšu, zapomínám takzvaně žít, čímž se zároveň získává inspirace. A to je důkaz toho, že je to pro mě velice důležité – vše od první noty až po poslední písmeno v textu. Ale moc dobře vím, že SYNTH-CITY má hodně slaďáků, až zuby trnou, ale zase na druhou stranu si myslím, že momentálně je ve světě tolik hořkosti, že troška cukru nemůže uškodit.

10409333_10152472236298518_8922875620191011583_n

Kromě vlastní tvorby má projekt Avventurato na kontě i několik remixů, spolupracuješ se skupinou Bullerbyne, v minulosti i např. s metalovými Proximity nebo hiphopovými Wess. Můžeme se tedy do budoucna těšit i na nějaký společný release?

Co se týče remixu, tak ten se dělá vždy, když na sebe chceš znovu upozornit, protože tvoji tvorbu nikdo nekonzumuje. Říkám tomu neumění, ale opravdu to funguje jako magnet na posluchače. Dřív každá začínající kapela hrála covery a dnes se tomu říká rémix. Beatles a mnoho dalších si tím taky prošli, protože to moc dobře věděli. Zkus přijít do baru jakožto samozvaný skladatel, zahraj svoje písničky, které zná jen tvůj soused přes zeď a vypískají tě. Zahraj flákotu od Zeppelinů a máš připravenou půdu i pro sebe. Na tuhle myšlenku mě přivedl právě Luboš Mikula z Bullerbyne, který mi pomáhá se zvukem a projevem. Má spoustu nápadů a informací, jak věc posunout dál. Hodně mě toho po zvukové stránce naučil a myslím si, že ve mě věří. Za to jsem mu moc vděčný. A když se ptáš na pražskou Proximity, tak to byla taky zajímavá zkušenost. Kluci mi asi v roce 2009 napsali, že by chtěli jejich Zero Point hodit do elektro kabátu. K mému údivu se jim to líbilo a shodou okolností pak nahrávali v Lipově ve studiu Šopa, čehož jsme využili k osobnímu setkání. Když se nad tím zamyslím, tak ve mně nějak Praha asi něco vidí (bráno úsměvně). A pak tu taky byla skupina Wess, ale to byl krok přinejmenším do strany, abych byl upřímný. Vznikla celkem zajímavá skladba Labil Bastard, jenže někdy prostě cítíte, že i když to posluchač bere, tak to neznamená dobře odvedenou práci, která by vás uspokojovala. Zjistil jsem, že hiphop a rap nechci dělat, jelikož je pro mě z hudebního hlediska absolutně ochuzený a pohybuje se v neustálých dokola se opakujících smyčkách. Zajisté jsou i malé výjimky, které tohle moje tvrzení popírají. Společný release tedy nečekejme. Žádný Ríša Krajčů s Tomáškem Klusovým nebude.

Jaké jsou plány projektu Avventurato do nejbližší budoucnosti? 

Teď si dávám trochu pohov od dalšího komponování a pomáhám pianistovi Stefanu Kurtevovi s promem. To obnáší nějaké to natáčení v kavárně Bajer, stříhání videí a šíření jeho bravurního umu po internetu. Až se zase voda trochu uklidní, tak budu chystat na další rok nové album. Plánuji podobný směr jako má právě SYNTH-CITY, poněvadž se mi v tomhle synthpopíku docela zalíbilo. Možná tam nějaký polámaný rytmus bude, ale asi jen poskromnu. Děkuji vám za pozornost a snad se zase příštím rokem zaujmu vaše slechy.

Díky za rozhovor Pavle, do budoucna přeju hodně hudních úspěchů a hlavně věrných fanoušků nejen u nás na Vivala.cz, tvém Facebooku nebo Bandzone profilu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.